Els riscos d'una decisió irracional

Els riscos d'una decisió irracional
Els riscos d'una decisió irracional

L’Ajuntament de Dosrius governat pel PSC i JxCAT ha informat que a partir del dia 14 d’agost el carrer Salvador Dalí, entre Esteve Albert i Barcelona serà de doble sentit i, en conseqüència, l’obertura de la circulació del tram del carrer de l’1 d’Octubre del davant de l'Escola Castell de Dosrius. Segons especifica la nota, el canvi “té com a objectiu millorar la mobilitat per la zona durant els caps de setmana i durant les vacances en què el centre educatiu romandrà tancat”. 

Amb aquesta decisió l’equip de govern ha obviat totalment les recomanacions dels estudis i plans tècnics, és una mesura totalment contrària a l’objectiu de pacificar el centre del poble que en l'últim any i mig ha reduït el volum de trànsit, les velocitats i la sinistralitat. Des del 2018 ha millorat la seguretat a les entrades de l’escola i també al poble en general. Ara l’ajuntament no ha consultat ni ho ha consensuat amb els veïns, ni amb els comerços, ni amb la resta de partits polítics, ni amb les entitats ni amb els centres educatius... I suposem que aquests canvis tampoc tenen l’aval dels tècnics de l’ajuntament ni de la policia local, que en el seu dia van col·laborar intensament en l’estudi aprovat.

Des de l’any 2017 disposem de l’Estudi d’ordenació de la mobilitat al poble de Dosrius de la Diputació de Barcelona, redactat per l’empresa Doymo, on s’analitzava la circulació viària pel nucli urbà, amb càlcul del pas de vehicles, velocitats i recorreguts. El document fa una sèrie de propostes per tal d'avançar cap a la mobilitat sostenible i garantir la seguretat de vehicles i vianants. Aquest treball va ser sotmès a consulta ciutadana: exposició pública, reunions amb els veïns i veïnes i amb els comerciants. Desenes de persones hi van participar. Es van presentar 15 al·legacions, algunes de forma col·lectiva, i el treball definitiu va recollir algunes de les propostes fetes per la ciutadania. 

Un dels punts crítics que estudiava el document de la Diputació i Doymo és la circulació pels carrers Rials, Pau Casals, Sant Llop i Salvador Dalí, on més de 2.000 vehicles abans creuaven el poble cada dia en direcció a Canyamars i Can Massuet del Far. Una molt alta densitat tenint en compte la tipologia de carrers (estrets i bona part amb la calçada i les voreres a la mateixa alçada) i les velocitats inadequades. Per això es va proposar la peatonalització de l’espai del davant de l’Escola Castell de Dosrius i desviar el trànsit pel carrer Dr. Joan Cardona, sense impedir l’entrada al poble, per fomentar el desviament de vehicles de pas (sense necessitat de parar al centre) cap a la ronda. 

A l’any 2019 el Servei Català de Trànsit de la Generalitat de Catalunya ha lliurat el Pla local de seguretat viària de Dosrius que va en la línia de pacificar el trànsit dels carrers més cèntrics, tal com s’està fent als altres pobles i ciutats.

Manifestem la nostra preocupació per aquesta decisió irracional i unilateral pel perill que suposa tornar a convertir el centre del poble en una carretera. És una temeritat. S’incrementarà el volum de vehicles i augmentaran les velocitats que, en els carrers més cèntrics hauria de ser de 20 km/hora. No beneficia a ningú, ni als veïns i veïnes ni als comerços. La intermitència de pas per davant de l’escola encara comportarà més confusió pels conductors i pels mateixos vianants. 

Recordem que la distància entre el pont de Can Tarau fins a la rotonda del Vichy és de 0,8 km anant pel centre i 1,3 km pel carrer Mn. Jacint Verdaguer i la ronda Francesc Macià. Només 500m de diferència que, en cotxe o moto, es tradueix en un temps insignificant. Demanem a l’equip de govern que recapaciti i no porti a terme aquesta mesura. No és un millora de la mobilitat sinó un risc innecessari per a la seguretat viària. Cal avançar cap a un espai públic, carrers i places, pensant més en les persones que en els vehicles.